سفارش تبلیغ
صبا ویژن

 

می دانید که می توان از بیشتر سرطان ها با روش های ساده و کم هزینه پیشگیری کرد؛روش‌هایی که یا به سبک زندگی، مثل تغذیه و مصرف نکردن الکل و ورزش و... برمی‌گردد یا به مراجعه منظم برای معاینات دوره‌ای و تشخیص زودهنگام بیماری.
می دانید که می توان از بیشتر سرطان ها با روش های ساده و کم هزینه پیشگیری کرد؛روش‌هایی که یا به سبک زندگی، مثل تغذیه و مصرف نکردن الکل و ورزش و... برمی‌گردد یا به مراجعه منظم برای معاینات دوره‌ای و تشخیص زودهنگام بیماری.

بررسی‌ها نشان می‌دهد، بیشتر سرطان‌ها درصورت تشخیص زودهنگام تا حد زیادی قابل درمان با روش‌های مختلف جراحی، شیمی‌درمانی یا پرتودرمانی هستند. سرطان سینه، به‌خصوص یکی از انواعی است که نخستین علت مرگ ناشی از سرطان در بین زنان است و عوامل زیادی در سبک زندگی ما هستند که درصورت اصلاح آن‌ها می‌توان از این بیماری پیشگیری کرد. در ضمن درصورت تشخیص به موقع نیز، تا حد زیادی می‌توان روند رشد آن را متوقف کرد. به همین علت شاید برای آنان که از سرطان می‌ترسند، چیزی واجب‌تر از دانستن سیر تا پیاز پیشگیری از ابتلا به سرطان نباشد.

زنگ خطرهای سرطان سینه چیست؟

نباید برای تشخیص سرطان سینه منتظر دیدن این علامت‌ها باشید، ولی این 4 علامت را به‌عنوان زنگ خطر سرطان سینه بشناسید.

1.توده:
هر توده قابل لمسی که خودتان در معاینه سینه ها کشف می‌کنید، نیاز به بررسی بیشتر دارد. البته نمی‌توان همه توده‌ها را سرطان نامید چون تعداد زیادی از توده‌ها خوش‌خیم‌ هستند.

2. ترشح:

ممکن است در سنین باروری به دلایل مختلف ترشح از نوک سینه وجود داشته باشد که باید در مورد علت آن مشورت شود اما ترشح در سنین بالاتر حتما باید بررسی شود.

3. تغییرات نوک سینه:

هرگونه تغییر شکل جدید در سطح پوست سینه و به‌خصوص در نوک آن، مثل فرو رفتگی و حالت پوست پرتقالی مهم است و باید بررسی شود.

4. بزرگی غده لنفاوی زیر بغلی:
از جمله دیگر علائم احتمالی سرطان، به‌خصوص سرطان سینه بزرگ شدن غده لنفاوی زیربغل است؛ البته باز هم باید تاکید کنیم که علل خوش‌خیم هم می‌توانند باعث تورم غده لنفاوی شوند.
 

خطر (عوامل زمینه‌ساز) را بشناسید
این عوامل، زمینه‌ساز احتمالی ایجاد بیماری هستند که با شناختن آن‌ها می‌توان غربالگری را با شدت بیشتر انجام داد یا درصورت امکان آن‌ها را رفع کرد.
 

5. چه سنی خطرناک است؟
بروز سرطان سینه با بالا رفتن سن افزایش می‌یابد. گفته می‌شود که سن، بارزترین عامل خطر برای این بیماری است. به همین دلیل است که غربالگری زنان بدون علامت، با ماموگرافی، از 40 سالگی آغاز می‌شود.

6.سابقه فامیلی چه تاثیری دارد؟

   سرطان سینه ممکن است در یک زمینه ارثی رخ دهد. گفته می‌شود که 5 تا 10 درصد کل انواع سرطان‌های سینه، به‌صورت ارثی ایجاد شده‌اند.

2 ژن اصلی که جهش در آن‌ها می‌تواند فرد را از لحاظ ژنتیک مستعد ابتلا به این سرطان کند، BRCA1 BRCA2 نام دارند. این دو در حالت طبیعی، باعث سرکوب سلول‌های سرطانی می‌شوند. درحالی‌که اگر در آن‌ها جهش رخ دهد، نمی‌توانند این نقش را به‌خوبی ایفا کنند و در نتیجه استعداد ژنتیک ابتلا به‌وجود می‌آید.

7. سابقه شخصی دارید؟

فردی که قبلا سابقه نمونه‌برداری از سینه را داشته، باید از لحاظ سرطان سینه هم مراقب باشد؛ زیرا برخی وضعیت‌ها در بافت سینه‌ها، می‌توانند نشان‌دهنده رشد غیرطبیعی برخی سلول‌ها در آن و در نتیجه مرحله پیش‌سرطانی تلقی شوند (فرآیند نمونه‌برداری خطر ابتلا را بالا نمی‌برد.) زنانی که در یک سمت دچار بیماری هستند، در معرض ابتلای طرف دیگر هم هستند. همچنین بررسی‌ها نشان داده هنگام درمان سرطان سینه در یک سمت، احتمال ابتلا در طرف دیگر هم افزایش می‌یابد (بین نیم تا یک درصد.) علاوه بر آن، درمان جراحی سرطان سینه با حفظ سینه، می‌تواند احتمال عود را در همان سینه، بالا ببرد.

 8.  اگر سرطان دیگری داشتید...

بعضی سرطان‌ها ممکن است در ارتباط با برخی سرطان‌های دیگر رخ دهد. به این شکل که ابتلا به یک سرطان در یک عضو، باعث می‌شود که فرد از لحاظ ابتلا به سرطان دیگر هم پرخطر تلقی شود. این حالت، یعنی همراهی 2 یا چند نوع سرطان با یکدیگر، برای مجموع آن‌ها سندرم‌هایی نامگذاری شده تا پیگیری بیماران طبق دستورالعمل‌های مشخص‌شده انجام شود. در مورد سرطان سینه، 2 سرطان تخمدان و روده بزرگ در همراهی با آن ذکر می‌شود.

9.  قاعدگی زودرس را جدی بگیرید

آغاز زودرس قاعدگی و یائسگی دیرهنگام، از آن‌جا که دوره زمانی مواجهه بافت سینه را با هورمون‌های زنانه بالا می‌برد، باعث افزایش احتمال ابتلا می‌شود. به همین دلیل برداشتن تخمدان‌ها، خطر ابتلا به سرطان سینه را کم می‌کند. از سوی دیگر زنانی که هیچ‌‌گاه باردار نشده‌اند هم، بیش از آن‌ها که مادر شده‌اند، در معرض ابتلا هستند اما نکته جالب این‌که بالا بودن سن هنگام نخستین بارداری، خود یک عامل خطر برای ابتلا به سرطان سینه محسوب می‌شود! (یعنی هرچه زودتر مادر شوید، به نفع‌تان است!) طوری که اگر سن نخستین بارداری، 20 سالگی باشد، احتمال ابتلا تا 50 درصد کاهش پیدا می‌کند.

 

راه حل بسیار ساده ای هم ما داریم که به زودی ارائه می کنیم.






تاریخ : یکشنبه 90/5/16 | 5:57 عصر | نویسنده : حسن پور | نظرات ()
لطفا از دیگر صفحات نیز دیدن فرمایید
.: Weblog Themes By M a h S k i n:.