سفارش تبلیغ
صبا ویژن

ماه حزیران ماه نهم از ماه های رومی است که پس از ماه ایار است. در میان ماه های رومی چهار ماه را سی روز محاسبه می کنند که یکی از این چهار ماه حزیران می باشد. بهترین زمان برای حجامت بر اساس روایات اهل بیت عصمت و طهارت علیهم السلام همین ماه رومی حزیران است.بر اساس تقویم نجومی آغاز حزیران تقریباً از روز هشتاد و چهارم نوروز محاسبه می شود که در سال 1391 مصادف با   24 خرداد می باشد و به مدت یک ماه معادل سی روز ادامه دارد  .

اما درباره این که چه روزهایی در ماه حزیران برای حجامت اولویت دارند امام صادق علیه السلام فرمودند: در روز هفتم از ماه حزیران حجامت کن و اگر نتوانستی در روز چهاردهم.

که در سال جاری مصادف با روزهای سه شنبه 30 خرداد ماه و سه شنبه 6 تیر ماه می باشد.

در لغتنامه دهخدا نیز در مورد حزیران آمده است: حزیران نام ماه نهم است از سال رومیان که اول آن مطابق با سیزدهم ژوئن  است.

تذکر:
لازم به ذکر است با توجه به موقعیت زمین، ماه و خورشید در این ایام، تاثیر حجامت برای انسان بیش از دیگر ایام می باشد و به این جهت انجام حجامت در این دوره سفارش می گردد لذا وجود اختلاف در روز شروع ماه حزیران و به تبع آن وجود اختلاف در مشخص نمودن روز هفتم و چهاردهم آن، خیلی مهم نبوده و در آن محدوده زمانی، حجامت توصیه می شود.






تاریخ : چهارشنبه 91/3/24 | 4:56 عصر | نویسنده : حسن پور | نظرات ()

طرز تهیه ماست طبیعی

یک لیوان شیر محلی را می جوشانید و منتظر می شوید تا مقداری ولرم شود به گونه ای که اگر انگشت دست را داخل آن بردید، نسوزید (یعنی نه خیلی داغ باشد و نه خنک، بلکه ولرم به سمت داغی) سپس 20 قطره شیره درخت انجیر، (وقتی انجیر را از ساقه میکنید از ساقه آن شیره‌ای سفید رنگ خارج می‌شود)، درون 200 گرم از این شیر می چکانید و مانند روش تولید ماست آنرا در یک دمای مناسب گرم نگه می دارید  تا به یک مایه ماست تبدیل شود که سفت و تلخ است برای اینکار باید آنرا داخل یک ظرف شیشه ای ریخته و بگذارید در جای گرم تا حدود 10 تا 12 ساعت باقی بماند  .


برای گرم نگه داشتن مایه ماست آن را در جای گرم قرار دهید تا با گرمای غیر مستقیم، گرم بماند مثلاً روی آن را می توانید با پتو بپوشانید و در جای گرم قرار دهید و اگر هوا سرد است، در کنار بخاری آن را بگذارید  .
از این مایه به مقدار یک قاشق داخل یک تا دو کیلو شیر طبیعی می زنید تا آن شیر تبدیل به ماست گردد. و من بعد از این ماست به عنوان مایه نیز استفاده کنید.
تذکر:
1- اگر با این کار مایه ماست به وجود آمده بر روی آب آمد، این مایه، خراب شده است و کار شما ایرادی داشته است، ولی اگر آب رو آمد و مایه ماست زیر آب رفت، این مایه ماست سالم درآمده است که باید آن را کیسه بیاندازید تا آبش برود و مایه ماست طبیعی آماده استفاده شود.
2- مایه تهیه شده تلخ می باشد لذا این تلخی نشان از وچود مشکل در فرایند تهیه آن محسوب نمی شود.

3- دقت شود از ظروف بلور و شیشه ای (آبگینه) برای بسته شدن مایه ماست باید استفاده نمود چرا که ظروف فلزی با مواد داخل خود فعل و انفعالاتی انجام می دهد که می تواند مانع بسته شدن مایه ماست و خراب شدن کار گردد.
4- در تهران می توانید به خیابان جمهوری اسلامی خیابان جمالزاده جنوبی لبنایتی اسکندری مراجعه نمایید و ماست تهیه شده از مایه طبیعی را از آنجا تهیه کنید و در اختیار ماست بندی محله خود هم قرار بدهید یا اینکه بر اساس روش فوق الذکر توسط یک ماست بندی، مایه ماست تهیه گردد تا ماست خوب را در اختیار شما  قرار گیرد چرا که تولید ماست کار هر کسی نیست.

 






تاریخ : یکشنبه 91/3/21 | 4:59 عصر | نویسنده : حسن پور | نظرات ()

یک مطالعه جدید نشان می دهد بعضی داروهایی که برای افزایش قدرت استخوان ها تجویز می شوند اگر سال ها مورد استفاده قرار گیرند ممکن است باعث افزایش خطر یک نوع غیرمعمول از شکستگی شود، از این رو متخصصان پیشنهاد می کنند در خوردن بیس فسفونات یک تعطیلی به بیماران داده شود تا از شکستگی استخوان ها پیشگیری شود. این شکستگی غیرمعمول که در درصد بسیار کمی از این افراد مصرف کننده بیس فسفونات ها دیده می شود اغلب در استخوان فمور رخ می دهد و اغلب اوقات نیز هیچ گونه علت قانع کننده ای برای آن وجود ندارد. نکته قابل توجه آنکه حدود 20 درصد از افرادی که این نوع شکستگی را در یک فمور خود تجربه می کنند، شکستگی مشابهی را در فمور دیگر هم خواهند داشت. نتایج دیگر این مطالعه نشان می دهد از افرادی که خوردن بیس فسفونات ها را در مدت 3 سال یا بیشتر پس از شکستگی اولیه ادامه دهند 8/53 درصد شکستگی مشابه را در فمور دیگر خود نیز خواهند داشت اما از میان افرادی که خوردن بیس فسفونات ها را قطع کردند تنها 3/19 درصد شکستگی مشابه را در فمور دیگر خود تجربه کردند .

 






تاریخ : یکشنبه 91/3/21 | 4:41 عصر | نویسنده : حسن پور | نظرات ()
جوابیه آقای دکتر روازاده به مقاله توهین آمیز روزنامه وطن امروز

 

 متن ذیل جوابیه آقای دکتر روازاده به مقاله ای است با عنوان حکیمان نوظهور، ناجیانی بزرگ یا متقلبانی کوچک؟، که با نهایت بی حرمتی خطاب به ایشان و طب سنتی و اسلامی در روزنامه وطن امروز در مورخه 91/02/10 شماره 879 صفحه 4 توسط دکتر زهرا طباخی به نگارش در آمده است  .
بسمه تعالی
پزشکی ایرانی به عنوان یک مکتب پزشکی که تاریخی چند هزار ساله دارد با داشتن بیش از دهها هزار عنوان کتاب و روشهای استدلالی قوی و بنیانهای فلسفی محکم گنجینه ای درخشان از هویت ملی و مکتبی کشور و مردم ماست. احیای روش های بهداشتی و درمانی پزشکی ایرانی و بکار گرفتن آن در زندگی روزمره روحیه خود باوری ملی مردم این سرزمین را تقویت می نماید چون ملتی که با افتخار به گذشته خود می نگرد، می تواند چشم امید به قله های بلند دانش و فناوری در آینده خود داشته باشد. در روزگاری که قدرتهای استکباری جهان

به هر بهانه ای حتی به بهانه تلاش علمی جوانان این کشور دست به تهدیدها و تحریم های گسترده حتی در عرصه غذا و دارو می زنند، استفاده از روشهای طب اسلامی - ایرانی می تواند نقش بسیار راهگشایی را در جهت استقلال کشور ایفا نماید. این طب بر اساس فرهنگ و آداب بومی و استفاده از امکانات اقلیمی و گیاهی هر منطقه می تواند نقش مهمی در پیشگیری و درمان بیماریها داشته باشد و در یک نگاه وسیعتر از میزان وابستگی دارویی کشور کم کند و با ارائه راهکارهای پیشگیرانه و سلامت بخش از میزان شیوع بیماریهای مزمن که در طول زمان هزینه های هنگفتی بر سیستم بهداشتی کشور تحمیل می کند، بکاهد  .
بسیاری از توصیه های بهداشتی اسلام به شکلی کاملاً مستدل و کاربردی در تدابیر حفظ الصحه پزشکی ایرانی ظهور و بروز پیدا کرده است و بسیاری از حکمای بزرگ طب اسلامی مثل ابن سینا، حکیم عقیلی خراسانی و حکیم جرجانی در جای جای مکتوبات خویش در باب پزشکی از احادیث و حتی آیات قرآن استفاده شایسته نموده و به آن اشاره نموده اند. بی شک احیای این متون پزشکی به احیای هویت دینی و اسلامی جامعه ما کمک شایانی می نماید.
گزاره های علمی مکتب پزشکی ایران از چنان قوت منطقی و استلال پذیری محکمی برخوردار است که کم کم جای خود را در لا به لای متون رفرانس های اصلی پزشکی روز دنیا باز کرده است. در آخرین ویرایش کتاب هاریسون (کتاب مرجع اصلی بیماری های داخلی) جلد 3 صفحه 1912 در دسته بندی بیماران با مشکلات قلبی و عروقی به چهار دسته بندی اصلی رایج در پزشکی ایرانی به صراحت و به صورت ترجمه لغت به لغت اشاره شده است: بیماران گرم و تر، بیماران سرد و تر، بیماران گرم و خشک و بیماران سرد و خشک. این دسته بندی را شیخ الرئیس ابو علی سینا در مورد همین بیماران با مشکلات قلبی عروقی قرنها پیش اعمال کرده و برای هر گروه روش درمانی خاص آنها را به دقت تشریح کرده است. جالب تر اینکه روشهای درمانی که در کتاب هاریسون به آن اشاره شده است، دقیقاً از استدلالهای درمانی شیخ الرئیس در تجویز داروها و گیاهان استفاده نموده است و با همان استدلالها، اشکال امروزی دارویی مثل دیورتیکها و وازودیلاتورها و... را توصیه کرده است.
این طب با این ظرفیت های بسیار بالا در شرایط کنونی نیازمند حمایت و پشتیبانی همه جانبه دلسوزان و علاقمندان به فرهنگ و تمدن اسلامی-ایرانی است. کوته بینی ها در شرایطی که احیای این میراث گرانسنگ نیازمند همت بلند و تلاش شبانه روزی است نه تنها فضای گفتمان سازی برای این طب را آلوده کرده بلکه جفایی است به احیای فرهنگ این سرزمین. نقد منطقی و علمی هر مقوله ای همواره باعث رشد و تکامل آن شده و موجبات پیشرفت و بالندگی آن را فراهم می نماید. بی شک پزشکی ایرانی هم ازاین قاعده مستثنی نمی باشد. کما اینکه دانشمندان بزرگی چون حکیم محمد بن زکریای رازی خود از پزشکان حاذقی بود که مطالب منابع مکتوب و غیر مکتوب پزشکی زمان خود را به صورت علمی و تجربی بررسی می کرد و آنها را به محک تجربه می سپرد و در بوته نقد قرار می داد و نتایج آن را مکتوب کرده و در اختیار دیگران قرار می داد. امروزه نیز این شیوه پسندیده نیاکان و گذشتگان این سرزمین باید الگوی رفتاری ما در مقوله احیای طب باشد و هر گونه ادعا و نقدی باید در مجامع علمی و فضاهای تخصصی صورت گیرد و از برخوردهای ژورنالیستی و جو سالارانه با موضوع طب اسلامی-ایرانی که بعد از سالها مهجوریت به همت دلسوزان آن، مجدداً احیا شده و کم کم جایگاه خود را در سبک و سیاق زندگی مردم باز می کند، به شدت پرهیز شود.
دکتر حسین روازاده

 






تاریخ : یکشنبه 91/3/21 | 4:27 عصر | نویسنده : حسن پور | نظرات ()

نماز ماه جمادی الثانی

گل عزیز است غنیمت شمریدش صحبت / که به باغ آمد از این راه و از آن خواهد شد.

یکی از دوستان که سالیانی است با مسائل سلوکی سروکار دارند، امروز پیامی این چنین برای بنده فرستادند: سلام امروز نماز بسیار مهمی دارد که هر که به جا آورد خدا خودش را و مالش را و زنان و فرزندان او را و دین و دنیاى او را تا سال دیگر حفظ کند و اگر در این سال بمیرد بر شهادت بمیرد یعنى ثواب شهیدان داشته باشد .

آیه الله بهجت هم سفارش زیادی می فرمودند.

آن عمل را از دو منبع مفاتیح الجنان و اقبال سید بن طاووس برای دوستان نقل می کنم. باشد که ما را هم از دعای خیر فراموش نکنند. با توجه به این نکته که تاکید دوست ما بر انجام این عمل در امروز، به خاطر فوت نشدن در روز آخر است برای کسانی که در این ماه به جا نیاورده اند. و الا در همه این ماه می توان انجام داد.

و اما اعمال ماه جمادى الآخرة

پس سید بن طاوس رضی الله عنه نقل کرده است که:

در این ماه در هر وقت که خواهد چهار رکعت نماز بکند یعنى به دو سلام

 در رکعت اول بخواند حمد و یک مرتبه آیة الکرسی و بیست و پنج مرتبه إِنَّا أَنْزَلْنَاهُ

و در رکعت دوم حمد و یک مرتبه أَلْهَیکُمُ التَّکَاثُرُ و بیست و پنج مرتبه قُلْ هُوَ اللَّهُ

و در رکعت سوم حمد و یک مرتبه قُلْ یَا أَیُّهَا الْکَافِرُونَ و بیست و پنج مرتبه قُلْ أَعُوذُ بِرَبِّ الْفَلَقِ

و در رکعت چهارم حمد و یک مرتبه إِذَا جَاءَ نَصْرُ اللَّهِ و بیست و پنج مرتبه قُلْ أَعُوذُ بِرَبِّ النَّاسِ

و بعد از سلام رکعت چهارم هفتاد مرتبه بگوید سُبْحَانَ اللَّهِ وَ الْحَمْدُ لِلَّهِ وَ لا إِلَهَ إِلا اللَّهُ وَ اللَّهُ أَکْبَرُ و هفتاد مرتبه اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ

پس سه مرتبه بگوید اللَّهُمَّ اغْفِرْ لِلْمُؤْمِنِینَ وَ الْمُؤْمِنَاتِ

پس سر به سجده گذارد و بگوید سه مرتبه یَا حَیُّ یَا قَیُّومُ یَا ذَا الْجَلالِ وَ الْإِکْرَامِ یَا اللَّهُ یَا رَحْمَانُ یَا رَحِیمُ یَا أَرْحَمَ الرَّاحِمِینَ

پس هر حاجت که دارد از حق تعالى طلب نماید.

 هر که چنین کند خدا خودش را و مالش را و زنان و فرزندان او را و دین و دنیاى او را تا سال دیگر حفظ کند و اگر در این سال بمیرد بر شهادت بمیرد یعنى ثواب شهیدان داشته باشد (مفاتیح‏الجنان ص : 297)

 

الإقبال‏بالأعمال‏الحسنةفیمایعمل‏مرةفی‏السنة ج : 3 ص : 160

فصل (2) فیما نذکره من صلاة تصلّى فی جمادى الآخرة

و رأیت فی کتاب روضة العابدین و مأنس الراغبین لإبراهیم بن عمر بن فرج الواسطی حدیثا فی جمادى الآخرة،

و لم یذکر أیّ وقت منه، فنذکرها فی أوّله اغتناما للعبادة و استظهارا للسعادة،

و هی ان تصلّی اربع رکعات، تقرء الحمد فی الأولى مرة و آیة الکرسی مرّة و سورة«انّا أَنْزَلْناهُ» خمسا و عشرین مرة، و فی الثانیة الحمد مرة و سورة«الْهیکُمُ التَّکاثُرُ» مرّة و«قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ» خمسا و عشرین مرة، و فی الثالثة الحمد مرة و«قُلْ یا ایُّهَا الْکافِرُونَ» مرّة و«قُلْ اعُوذُ بِرَبِّ الْفَلَقِ» خمسا و عشرین مرة، و فی الرابعة الحمد مرة و«اذا جاءَ نَصْرُ اللَّهِ وَ الْفَتْحُ» مرة و«قُلْ اعُوذُ بِرَبِّ النّاسِ» خمسا و عشرین مرة.

فإذا سلّمت فقل: سُبْحانَ اللَّهِ وَ الْحَمْدُ لِلَّهِ وَ لا إِلهَ إِلا اللَّهُ وَ اللَّهُ اکْبَرُ سبعین مرة،

و صل على النبی سبعین مرة، ثم قل ثلاث مرات: اللّهُمَّ اغْفِرْ لِلْمُؤْمِنِینَ وَ الْمُؤْمِناتِ.

ثم تسجد و تقول فی سجودک ثلاث مرات: یا حَیُّ یا قَیُّومُ یا ذَا الْجَلالِ وَ الاکْرامِ، یا اللَّهُ یا رَحْمانُ یا رَحِیمُ یا ارْحَمَ الرَّاحِمِینَ.

ثم یسأل اللَّه تعالى حاجته، من فعل ذلک فانّه تصان نفسه و ماله و أهله و ولده و دینه و دنیاه إلى مثلها من السنّة القابلة، و ان مات فی تلک السنة مات على الشهادة.

 

 

 

 






تاریخ : سه شنبه 91/3/2 | 7:29 عصر | نویسنده : حسن پور | نظرات ()
لطفا از دیگر صفحات نیز دیدن فرمایید
.: Weblog Themes By M a h S k i n:.