سفارش تبلیغ
صبا ویژن

10.اگر با اشعه درمان شده‌اید...

 زنانی که به‌دلیل ابتلا به سرطان دیگری، ناچار به درمان با اشعه در ناحیه قفسه سینه شده‌اند، در معرض ابتلا به سرطان سینه هم هستند که این موضوع 7 تا 10 سال بعد از تکمیل دوره درمان مشخص می‌شود به‌خصوص این خطر وقتی بالاست که سن بیمار در زمان درمان با اشعه کمتر باشد.

11. هورمون‌ سرطان می‌آورد؟

به‌طور کلی باور دانشمندان این است که مصرف هورمون جنسی زنانه یا همان استروژن، مثلا به‌صورت قرص‌های خوراکی جلوگیری از بارداری یا به شکل درمان جایگزینی با هورمون در یائسگی، عامل ایجاد سرطان سینه است؛ اما هنوز همه محققان شواهد را در این باره کافی نمی‌دانند.

12. درمان با هورمون در یائسگی خطر دارد؟

آخرین بررسی‌ها نشان داده درمان جایگزینی با هورمون، اگر به‌مدت کمتر از 10 سال انجام شود( 5 سال توصیه شده) یا زمانی که قطع شود، خطری برای ابتلا به سرطان سینه محسوب نمی‌شود.

13. قرص جلوگیری از بارداری خطرناک است؟

در مورد قرص‌های جلوگیری از بارداری، مشخص شده که تنها در زنانی که این قرص‌ها را بیش از 10 سال مصرف کرده‌اند، افزایش خطر، آن هم به میزان جزئی دیده می‌شود. به‌ویژه در آن دسته از زنانی که قبل از 20 سالگی مصرف را شروع کرده بودند. ضمن این‌که هم‌اکنون تایید شده استفاده قبلی یا فعلی از این قرص‌ها در افزایش مرگ‌ومیر ناشی از سرطان هم بی‌تاثیر است.

 14. مصرف چربی را کم کنید

بالا بودن میزان چربی در تغذیه فرد، یکی از عوامل خطر شناخته‌شده برای ابتلا به این بیماری است. چنان که این موضوع حتی توانسته آمار بیماران را در فرهنگ‌های مختلف نیز تحت‌الشعاع قرار دهد. هرچه میزان چربی بیشتر باشد، احتمال ابتلا نیز بیشتر است .

15.    نقش سیگار را جدی بگیرید

سیگار تنها باعث سرطان ریه نیست، هرچند به این اتهام معروف‌تر است. این روزها مطالعات زیادی روی تاثیر سیگار روی سرطان‌های مختلف انجام می‌شود که نمونه آن مطالعه‌ای است که اخیرا روی حدود 13 هزار نفر از زنان آمریکایی انجام شده است. در این مطالعه مشخص شده زنانی که به‌دلیل داشتن سابقه فامیلی مثبت یا سایر عوامل خطر، زمینه قوی برای ابتلا به سرطان سینه داشته‌اند، با دود کردن سیگار، این خطر را به میزان قابل توجهی افزایش می‌دهند. به‌عنوان مثال، زنانی که حداقل 35 سال سیگاری بوده‌اند، تا 60 درصد بیشتر از سایرین، یعنی زنانی که زمینه مشابه برای ابتلا به سرطان داشته‌اند ولی سیگاری نبوده‌اند، در خطر ابتلا قرار می‌گیرند. این ریسک برای زنانی که 15تا 35 سال اهل دود بوده‌اند، حدود 7 درصد است. این میزان خطر، نسبت به مطالعات قبلی بسیار بالاتر بوده است. در این مطالعه که نتایج آن توسط انجمن سرطان‌شناسی بالینی آمریکا تایید شده، اثر سیگار در ایجاد سرطان ریه و روده بزرگ نیز تایید شده است.

16.  وزن کم کنید

 چاقی یک عامل خطر شناخته‌شده سرطان سینه در زنان است که خوشبختانه از جمله عواملی است که می‌توان آن را تغییر داد.

17. آنتی‌اکسیدان‌ مصرف کنید

 اصولا مواد‌غذایی حاوی آنتی‌اکسیدان در پیشگیری از انواع سرطان مطرح هستند اما هنوز نقش آن‌ها اثبات نشده است.

18. سلامت عمومی را جدی بگیرید

زنانی که شاخص‌های مربوط به سلامت آن‌ها پایین‌تر از سایرین است، نسبت به ابتلا به سرطان سینه هم آسیب‌پذیرتر هستند. در این بررسی که در دانشگاه سن‌دیه‌گو انجام شده، مشخص شد، پایین بودن سطح سلامت عمومی فرد، می‌تواند احتمال عود سرطان قبلی را تا 27 درصد و خطر بروز سرطان جدید را تا 65درصد افزایش دهد. همچنین این زنان تا 50درصد بیشتر از سایر زنان در معرض خطر مرگ ناشی از سرطان بودند. احتمالا این نتایج به‌دلیل آن بوده است که زنانی که به سلامت خود بیشتر اهمیت می‌دهند، از عوامل خطر ابتلا به سرطان سینه دورتر هستند و همچنین زودتر توده سرطانی‌شده را در بدن خود شناسایی می‌کنند.

19.   سبک زندگی خود را عوض کنید

سبک زندگی سالم، هم در پیشگیری از ابتلا به سرطان موثر است و هم در کم‌کردن پیشرفت بیماری ایجادشده. مطالعه دیگر محققان دانشگاه «سن‌دیه‌گو» در کالیفرنیای آمریکا مشخص کرده افرادی که با تشخیص بیماری سرطان سینه تحت درمان قرار گرفته‌اند و اکنون بیماری‌شان در دوره خاموشی است، می‌توانند با بهبود سبک زندگی‌شان، کاری کنند که این بیماری برای همیشه یا حداقل در سال‌های قابل‌قبولی، سایه‌اش را از سر آن‌ها کم کند. در این مطالعه مشخص شد، این زنان اگر از میوه و سبزی‌های بیشتری در رژیم غذایی‌شان استفاده کنند و همین طور 6 روز در هفته و هر روز 30 دقیقه ورزش کنند، می‌توانند تا 50 درصد احتمال عود مجدد بیماری را از بین ببرند و امکان مرگ در اثر سرطان را پایین بیاورند.

 20. کار شبانه خطرات زیادی دارد؟

شب‌بیداری به‌خصوص در شکل مزمن آن، می‌تواند احتمال بروز انواع سرطان را، به‌خصوص سرطان سینه، هم در خانم‌ها و هم در آقایان بالا ببرد. البته هنوز انجمن‌های علمی سرطان‌شناسی، مانند انجمن سرطان آمریکا، این عامل را جزو عوامل اثبات‌نشده و مشکوک طبقه‌بندی می‌کنند. علت این ابتلای افزایش‌یافته، بیشتر به هورمون ملاتونین برمی‌گردد؛ هورمونی که مسئول تنظیم ساعات بیولوژیک بدن است و واکنش‌های ذهنی و جسمی نسبت به روز و شب و ساعت‌های مختلف را کنترل می‌کند. نقش دیگر این هورمون، سرکوب سلول‌های سرطانی شناخته‌شده است. محققان می‌گویند در افرادی که شب‌ها کار می‌کنند، ترشح این هورمون مختل می‌شود و به این ترتیب، آن‌ها در معرض خطر ابتلا به سرطان قرار می‌گیرند. احتمال دیگر این است که کم شدن خواب شبانه، مستقیما می‌تواند سطح ایمنی بدن را پایین بیاورد و همان طور که می‌دانیم یکی از نتایج مختل شدن سیستم ایمنی بدن، این است که بدن توانایی سرکوب و از بین بردن سلول‌های با DNA معیوب را ندارد و اجازه رشد و تکثیر آن‌ها را صادر می‌کند.

21.  غربالگری

به معنای استفاده از روشی کم‌هزینه و در دسترس برای بررسی افراد ظاهرا سالم است تا بیماری مخفی را بتوان تشخیص داد.

22. سرطان سینه

یکی از 4 سرطانی است که غربالگری در آن‌ها ارزش ویژه‌ای دارد. برای سرطان سینه، سرطان پروستات، سرطان روده بزرگ (کولون) و سرطان گردن رحم، روش‌های غربالگری تعیین شده که استفاده از آن‌ها و در نتیجه تشخیص زودهنگام افراد بی‌علامت، باعث می‌شود درمان موثرتر واقع شود.

23.  مفیدترین روش را بشناسید

ماموگرافی در واقع نوع خاصی از تصویربرداری از بافت سینه با استفاده از اشعه ایکس است که دز اشعه استفاده‌شده در آن، از رادیوگرافی عادی بیشتر است تا بتواند تمایز بافتی را بهتر نشان دهد.

 این روش، یکی از مهم‌ترین و پرکاربردترین و مفیدترین روش‌ها، برای تشخیص زودهنگام سرطان سینه است. بررسی‌ها مشخص کرده، غربالگری با ماموگرافی در زنان 40 ساله و بیشتر، باعث کاهش 20 تا 30 درصدی میزان مرگ‌ومیر ناشی از سرطان سینه شده است.

علت آن است که تشخیص به موقع، می‌تواند باعث موثرتر شدن درمان شود. ماموگرافی باید هر سال تکرار شود تا بتواند چنین نقشی را ایفا کند. البته متاسفانه به‌علت بالا بودن میزان چربی در بافت سینه در سنین زیر 40 سال، استفاده از این روش برای زنان جوان چندان مفید نیست و برای زنان پرخطر در سن پایین باید از روش‌های دیگر سود ببرد. (البته به یاد داشته باشیم که سن، مهم‌ترین عامل خطر برای ابتلا به سرطان سینه است و ما بیشتر نگران ابتلای زنان بالای 40 سال هستیم.)

24. MRI بگیرید

این روش نیز برای تصویربرداری از افراد سالم و تشخیص زودهنگام بیماری استفاده می‌شود. بیشترین کاربرد MRI، برای زنان جوان است که از طرفی زمینه ژنتیک یا عامل خطر قوی برای ابتلا به سرطان دارند و از طرف دیگر به‌علت سن کم، نمی‌توان از ماموگرافی برای آنان استفاده کرد. همچنین در مواردی که ماموگرافی مشکوک گزارش شود، ممکن است از MRI استفاده شود.

 25. خودتان را معاینه کنید

 یک روش کم‌هزینه و آسان برای تشخیص زودهنگام بیماری در مراحل اول است. معاینه سینه توسط خود فرد باید بعد از اتمام خونریزی ماهانه انجام شود تا قابل اعتمادتر باشد. بسیاری از توده‌های سرطانی را خود بیماران کشف کرده‌اند. البته تاکید کنیم که طبیعی بودن هنگام معاینه خودتان، نمی‌تواند شما را از روش‌های دیگر غربالگری بی‌نیاز کند.

26. سالی یک بار به پزشک مراجعه کنید

توصیه می‌شود که زنان بدون عامل خطر از 40 سالگی حداقل یک بار توسط پزشک معاینه شوند و درصورت وجود هر نوع اشکال، اقدامات تشخیص بیشتر انجام شود.

باز نشر اختصاصی: مجله اینترنتی Bartarinha.ir

راه حل بسیار ساده ای هم ما داریم که به زودی ارائه می کنیم.






تاریخ : یکشنبه 90/5/16 | 5:58 عصر | نویسنده : حسن پور | نظرات ()
لطفا از دیگر صفحات نیز دیدن فرمایید
.: Weblog Themes By M a h S k i n:.