سفارش تبلیغ
صبا ویژن

 

ایجاد امنیت شغلی و سلامت ذهنی برای اساتید حق التدریسی دانشگاه‌ها

اساتید حق التدریس دانشگاه‌ها حتی حقوق و مزایای یک معلم عزیز را ندارند!

یکی از رتبه‌بندی‌های کشورها در مسیر پیشرفت و توسعه، تعداد افراد تحصیل‌کرده و نخبگان آن جامعه هست. و الحمدلله الان ایران ما به این جایگاه رسیده است. این توفیق علاوه بر سیاست‌های کلان کشوری، مرهون زحمات شبانه‌روزی افراد تحصیل کرده هم هست. و  بی شک یکی از گروه‌های فرهیخته هر جامعه‌ای، اساتید دانشگاه‌ها هستند که بنابر مشاهدات عینی و تحقیقات میدانی، حدود 10 تا 20 درصد اساتید گروهها را، اعضای هیأت علمی تأمین می‌کنند و بقیه تدریس‌ها به دوش اساتید حق‌التدریسی است. بسیاری از این عزیزان اشتغال متناسب با تحصیلات خود را ندارند. و این در حالی است که یک استاد حق‌التدریسی، یک دهم حقوق و مزایای اعضای محترم هیأت علمی را که ندارد هیچ، حتی به اندازه? یک معلم هم، حقوق و مزایا دریافت نمی کند. درحالی که از نظر شایستگی, این اساتید حق التدریسی کمبودی ندارند. با این وجود این اساتید مجبورند در طول هفته، واحدهای بیشتری تدریس کنند که هم فشار کاری غیرعادلانه بر آنها وارد می‌شود و هم از نظر تأمین معیشت، اتفاق خاصی نمی‌افتد(فقط بین 13 تا 16 جلسه در ترم هم دریافتی دارند و ایام دیگر سال هیچ). گروه‌های علمی دانشگاهها و مسؤولین دانشگاهها هم طبق قوانین جاری کشور، هیچ تعهدی نسبت به تدریس ترم‌های آینده این عزیزان ندارند که به‌طور طبیعی، این امر علاوه بر مشکلات قبلی، اضطراب و استرس را بر زندگی آنها مستولی می‌کند.

و با این تحصیلات، یا باید برای تأمین معیشت عادی زندگی دنبال اشتغال دیگری بروند که نوعاً با عزت نفس آنها سازگار نیست و چون در راستای تحصیلات آنها نیست رضایت شغلی به همراه ندارد؛ یا به همین منوال و سرگردان، روزگار بگذرانند تا ببینند معجزه‌ای اتفاق می‌افتد یا خیر. این چنین اشتغال و زندگی، مساوی با عدم رضایت شغلی است که رضایت شغلی و کارآمدی، یکی از پارامترهای لازم و ضروری سلامت، شادمانی و نشاط کاری افراد و جامعه هست.

حال که با توجه به شرایط کنونی کشور امکان جذب تمام یا اکثر این فارق‌التحصیلان نیست، امضا کنندگان این مطالبه، خواستاریم که مسؤولان فهیم و بیدار، به امید و توفیق خداوند، تدبیری درخور عزیزان بیاندیشند، یکی از مشکلات کلان و زیربنایی افراد تحصیل‌کرده جامعه را حل کنند و برای این عزیزان، (پیشنهاد می‌شود:حداقل براساس دو برابر موظفی تدریس اعضای محترم هیأت علمی) حقوقی ثابت با مزایای اولیه آن مثل بیمه و... همانند معلمان رتبه‌بندی شده، منظور کنند.
با امضای این مطالبه در لینک ذیل به حمایت و نتیجه رسیدن آن کمک کنیم

https://farsnews.ir/my/c/118411






تاریخ : یادداشت ثابت - چهارشنبه 100/11/7 | 11:35 صبح | نویسنده : حسن پور | نظرات ()
لطفا از دیگر صفحات نیز دیدن فرمایید
.: Weblog Themes By M a h S k i n:.